Hírek

Mikroszemcsék is fennakadnak

Akár 8 másodperc alatt képes kimutatni bármilyen robbanóanyag-, illetve kábítószer-származékot a repülőtereken is alkalmazott robbanóanyagnyom-felderítő eszköz (Explosive Trace Detection, ETD).

A rendkívül érzékeny műszer már akkor is jelez, ha valaki csak kapcsolatba került a tiltott vagy veszélyes anyaggal.

Napjainkban egyre nagyobb fenyegetettséget jelent a terrorizmus. A legelterjedtebb módszer, amit gyakran használnak repülőgépeken is, a robbantásos merénylet. Annak ellenére, hogy Magyarországon a légi közlekedésben az elmúlt időszakban erre nem volt precedens, a légi katasztrófák és a tömegszerencsétlenségek elkerülése érdekében a reptereken mindent átvizsgálnak, ami a repülőgépekre vagy a repülőtér-biztonsági területre bekerül. Ellenőrzik az utasokat, a poggyászokat, a járműveket, az áru- és postai küldeményeket, valamint a légi járművön elfogyasztandó ételeket és italokat is. Erre többfajta módszer és eszköz áll a repülőterek rendelkezésére, amelyet az európai uniós és más nemzetközi előírások szigorúan szabályoznak. Pontosan meghatározzák az átvizsgálandó személyi körök, poggyász- vagy árukategóriák esetén az alkalmazható módszereket és eszközöket. Ezek lehetnek fémérzékelő kapuk, kézi fémérzékelő eszközök, röntgenberendezések, testszkennerek, automata robbanóanyag-felderítő eszközök, azonban ide tartoznak a robbanóanyag-kereső kutyák, valamint a kézzel történő átvizsgálás is. Az esetek 90 százalékában nemcsak egy módszert vagy eszközt alkalmaznak, hanem többet is kombinálnak. A robbanóanyagnyom-felderítő eszközből, azaz az ETD-ből különböző típusok léteznek. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren főleg a Smith Heimann Ionscan elnevezésű berendezést használják, ami – a többi gyártó más típusú berendezéseihez hasonlóan – a robbanóanyag-maradványok kimutatása mellett a kábítószer-származékok azonosítására is alkalmas. Ezt az eszközt használják többek között az utasok, poggyászok, járművek, ellátmányok és az áruszállítmányok átvizsgálásánál is.

Mintavétel táskáról
Mintavétel táskáról 

– Ennek a berendezésnek a használata viszonylag gyors és egyszerű, akárcsak a robbanóanyag-kereső kutyák alkalmazása, de mint minden eszköznek, ennek is vannak képességi határai. Ha nem így lenne, mindenki csak ilyen berendezést használna – magyarázza Papp Zoltán alezredes, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság (RRI) légiközlekedés-védelmi osztályának felügyeleti alosztályvezetője. – Az eljárás az, hogy van egy speciális mintavételezési lap, amivel mintát vesznek a személyről vagy egy poggyászról, légi áruról. Ezt a lapot aztán behelyezik a gépbe, ami rendkívül gyorsan kimutatja az eredményt. A légi szállítmányozásban az átvizsgálandó áru természete, csomagolása, tartalma határozza meg, hogy az engedélyezett módszerek és eszközök közül melyikkel, illetve melyek kombinálásával a leghatékonyabb az átvizsgálás. Vannak olyan jellegű áruk, amelyekről egy röntgenes átvizsgálás után megállapítható, hogy nincs benne elrejtve tiltott tárgy, de léteznek olyan esetek is, amikor az áru jellegétől függően tovább kell vizsgálni más eszközzel vagy módszerrel is. Ilyenkor az átvizsgálást végrehajtó dönti el, hogy például a robbanóanyagnyom-felderítő berendezést, robbanóanyag-kereső kutyát vagy esetleg a kézi átvizsgálást a legcélszerűbb alkalmazni. A robbanóanyagnyom-felderítő berendezések rendkívül érzékenyek, már mikroméretű szemcséket is képesek elemezni. Van olyan gyógyszer, ami tartalmaz olyan anyagot, ami elegye valamelyik robbanóanyagnak. Elég, ha az ember hozzáér ehhez a tablettához, azt is érzékelni fogja a gép. Ugyanígy működik kábítószerre is, ha valaki kapcsolatba került a droggal, és utána megérinti például a bőrönd fogantyúját, az is kimutathatóvá válhat. Pár éve fogtunk el így egy embert, miután tudomásunkra jutott, hogy kábítószer lehet nála. A vizsgálat során a gép kokainra jelzett be. A férfinál nem volt ugyan anyag, de kapcsolatba került vele.

Papp Zoltán alezredes
Papp Zoltán alezredes 

– Aki ezen a területen dolgozik, és a védelmi ellenőrzéseket végrehajtja, annak az európai uniós szabályozás alapján kötelezően részt kell vennie egy alapszintű képzésen, majd az elsajátított ismeretekből sikeres vizsgát is kell tennie – tájékoztat Simon Péter alezredes, az RRI légiközlekedés-védelmi osztály kiképzési alosztályvezetője. – Ezt követően rendszeres időközönként szinten tartó képzéseken és ismétlő vizsgákon szükséges részt vennie. A vizsgáztatás a rendőrség feladata. A védelmi ellenőrt a munkáltatója felkészíti arra a területre, ahol majd dolgozni fog, valamint speciális elméleti és gyakorlati képzéseket kell elvégeznie. Ezeket a képzéseket csak hatósági tanúsítással rendelkező oktatók hajthatják végre. Tanúsítási eljárás keretében, vizsgabizottság előtt kell vizsgáznia a leendő védelmi ellenőrnek. Itt elméleti és gyakorlati vizsgarészeket is kell teljesíteni. Ezenfelül a rendőrség szakhatóságként más hatóságokkal együttesen részt vesz az összes védelmi berendezés, így a robbanóanyagnyom-felderítő eszköz üzembe helyezési eljárásában is. Kizárólag ellenőrzött, megbízhatóan működő, csúcsminőségű berendezések használhatók a légi közlekedés területén, és csak vizsgázott, tanúsított szakemberek által.

Minta az övről
Minta az övről 

RÁDI MÓNIKA

FOTÓ: BÉRES ATTILA