Hírek

Többféle csalit is bevetnek az adathalászok

Ne dőljenek be a hamis e-maileknek, üzeneteknek!

Az elkövetők folyamatosan keresik a megfelelő eszközöket és csatornákat, a különféle módszereket, hogy becsapják, illetve megkárosítsák áldozataikat. Az online tér a számtalan lehetőség mellett, sok kockázatot rejt magában.

Az adathalászok általában e-mailben, SMS vagy közösségi médián keresztül küldött üzenet formájában igyekeznek adatokat kicsalni az áldozattól. Ezek lehetnek személyes (pl. TAJ kártyaszám, adószám, személyi szám stb.) vagy épp pénzügyi, banki illetve ahhoz kapcsolódó adatok (pl. bankkártyaszám, jelszó, tulajdonos neve, lejárati idő, netbank belépési adatok stb.).

Előfordulhat, hogy közmű-, illetve egyéb szolgáltatók nevében, azok arculati elemeit felhasználva próbálják meg áldozatukat rávenni arra, hogy az e-mailben megadott linkre kattintva, hivatalosnak tűnő számla összegét befizesse, vagy éppen túlfizetésének összegét, adóját, járandóságát visszaigényelje.

Mindenképpen legyen óvatos, ha…

  • A levélben használt megszólítás általános, nem szerepel benne a címzett neve.
  • Ha az Ön által kapott e-mail tele van nyelvtani hibával, magyartalan, akkor az csalásra utaló jel lehet.
  • Ha egy Ön által ismeretlen személytől e-mailt vagy telefonjára szöveges üzenetet kap, ami egy weboldalra irányítja el, ahol be kell jelentkeznie, akkor legyen óvatos! Ha ez a személy sürgeti Önt a jelszavának, vagy bármilyen személyes adatának megadására, gyanakodjon!
  • Ha a feladó e-mail címe különféle, különleges karaktereket, vagy épp egy szolgáltató nevéhez nagyon hasonló (akár csak egy betűvel eltérő) elő- vagy utótagot tartalmaz.
  • Pénzvisszafizetésre vagy épp tartozásra hivatkozva kérik, hogy az üzenetben elküldött linkre kattintva rendezze adósságát.
  • Az üzenetben azt is kérhetik, hogy a megadott linken frissítse jelszavát!
  • Az áloldalak sokszor kinézetükben (színek, logók), szerkezetükben nagyon hasonlítanak az eredeti oldalhoz!

Mit tegyen, hogy elkerülje az áldozattá válást?

  • Mindig ellenőrizze, hogy a feladó valóban az, akinek gondolja! Ellenőrizze az e-mail címet, hogy az valóban ahhoz a szervezethez, szolgáltatóhoz tartozik-e, amelyre az üzenet hivatkozik!
  • Ha az e-mail valóságtartalmával kapcsolatban kétségei vannak, hívja fel a szolgáltatót!
  • Az e-mailben érkezett ismeretlen hivatkozásokra ne kattintson!
  • Használja a bankok által nyújtott biztonsági SMS szolgáltatásokat, és ügyeljen arra, hogy mobiltelefonja lehetőleg mindig Önnél legyen!
  • Bankkártyája adatait (bankkártyaszám, lejárati dátum, CVV/CVC2 kód) csak olyan weboldalakon adja meg, amelyeket ismer és megbízhatónak tart! E-mail üzenetben vagy bármilyen felugró ablakban elhelyezett felhívás során, soha ne adja meg ezeket!
  • Idegeneknek semmilyen személyes adatot ne adjon meg, és semmi esetben se küldjön képet igazolványairól, bankkártyájáról!

Ha megtörtént a baj:

  • Haladéktalanul változtassa meg jelszavát!
  • Ha bankkártyája adatait adta meg, akkor tiltassa le kártyáját!
  • Amennyiben anyagi kár is bekövetkezett, tegyen feljelentést a rendőrségen!

Kérjük, fogadják meg további tanácsainkat, amelyekről itt és itt is olvashatnak!